Świadectwo charakterystyki energetycznej to ważny dokument, który pozwala na określenie orientacyjnego rocznego zapotrzebowania na energię w budynku lub jego części. Dzięki temu można oszacować koszty związane z zużyciem energii i podejmować decyzje dotyczące wyboru źródeł energii czy inwestycji w efektywność energetyczną.
Właściciele, najemcy i użytkownicy budynków powinni zdawać sobie sprawę z tego, że efektywne zarządzanie energią to nie tylko korzyść dla środowiska, ale także dla ich portfela. Dlatego też, zgodnie z prawem europejskim, w niektórych przypadkach obowiązkowe jest posiadanie świadectwa charakterystyki energetycznej budynku lub jego części.
Celem wprowadzenia obowiązku sporządzania świadectw jest promowanie budownictwa efektywnego energetycznie oraz zwiększenie świadomości społecznej na temat oszczędzania energii w budynkach. Uzyskane informacje umożliwiają podjęcie skutecznych działań w zakresie zmniejszenia zużycia energii i kosztów z nią związanych.
Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków, sporządzanie i przekazywanie świadectw charakterystyki energetycznej budynków musi odbywać się zgodnie z określonymi zasadami. Nasza firma oferuje kompleksowe usługi związane z sporządzaniem i przekazywaniem świadectw charakterystyki energetycznej budynków. Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci wypełnić ten obowiązek w sposób szybki i skuteczny!
Świadectwo charakterystyki energetycznej nie jest wymagane kiedy wykorzystujemy istniejący budynek (lub lokal) “na własny użytek”, tj. nie zamierzamy go sprzedawać lub wynajmować.
Kiedy wymagane jest świadectwo charakterystyki energetycznej?
1. Świadectwo trzeba przekazać nabywcy lub najemcy w momencie gdy budynek, część budynku lub lokal będzie:
- zbywany na podstawie umowy sprzedaży,
- zbywany na podstawie umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,
- wynajęty.
Oznacza to, że świadectwo sporządza się w celu przekazania go najemcy lub kupującemu, a więc przy okazji najmu lub sprzedaży budynku lub części budynku (obowiązek ten funkcjonuje w ustawie o charakterystyce energetycznej budynków od 2015 r., wcześniej (od 2009 r.) obowiązek ten funkcjonował w ustawie Prawo budowlane).
2. Świadectwo należy również zamieścić w widocznym miejscu dla budynków:
- o powierzchni użytkowej powyżej 250 m2 zajmowanych przez organy wymiaru sprawiedliwości, prokuraturę oraz organy administracji publicznej i w których dokonywana jest obsługa interesantów,
- o powierzchni użytkowej przekraczającej 500 m2, w którym są świadczone usługi dla ludności (o ile świadectwo jest już sporządzone).
3. Inwestor będzie zobowiązany załączyć świadectwo charakterystyki energetycznej do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie (obowiązek wchodzi w życie z dniem 28 kwietnia 2023 r.). Z obowiązku tego wyłączone są domy do 70 m2 zabudowy do własnych celów mieszkaniowych.
Sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej zleca:
- właściciel lub zarządca budynku (w przypadku sprzedaży lub najmu),
- osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu (w przypadku zbycia tego prawa),
- inwestor (przed złożeniem zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie).
W przypadku gdy sprzedaż/najem dotyczy budynku, należy sporządzić świadectwo charakterystyki energetycznej budynku, natomiast jeśli sprzedaż/najem dotyczy części budynku (lokalu), należy sporządzić świadectwo charakterystyki energetycznej części budynku.
Nabywca lub najemca nie mogą zrzec się prawa do otrzymania świadectwa.
Forma przekazania świadectwa
Świadectwo charakterystyki energetycznej przekazuje się w formie papierowej, opatrzone numerem nadanym w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków oraz podpisem osoby uprawnionej.
W wyniku nowelizacji przepisów (od 28 kwietnia 2023 r.), świadectwo będzie można otrzymać w formie:
lub
• elektronicznej – opatrzone numerem nadanym w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków oraz kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym osoby uprawnionej.
Fakt przekazania świadectwa, zostanie odnotowany w akcie notarialnym, natomiast w przypadku braku jego przekazania – notariusz pouczy zobowiązanego do przekazania świadectwa o karze grzywny za niewywiązanie się z tego obowiązku.
Ważność świadectwa
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne przez 10 lat od dnia jego sporządzenia. Świadectwa przekazane przed dniem wejścia w życie ustawy (28 kwietnia 2023 r.) zachowają ważność przez okres, na jaki zostały sporządzone. Świadectwo straci ważność przed upływem tego terminu, jeżeli zostaną przeprowadzone roboty budowlano-instalacyjne, w wyniku których zmianie ulegnie charakterystyka energetyczna budynku lub części budynku (np. wymiana okien, wymiana źródła ciepła, docieplenie budynku).
Informacje w reklamie
W przypadku gdy dla budynku lub części budynku zostało sporządzone świadectwo charakterystyki energetycznej, w ogłoszeniu lub reklamie dotyczących sprzedaży lub najmu budynku lub jego części należy podawać (od 28 kwietnia 2023 r.):
• udział odnawialnych źródeł energii w rocznym zapotrzebowaniu na energię końcową,
• jednostkową wielkość emisji CO2.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków TUTAJ
Ustawa z dnia 7 października 2022 r. w sprawie zmiany ustawy o charakterystyce energetycznej budynków i ustawy – Prawo budowlane – TUTAJ
(źr.fot. Brzeszcze.pl)
Gdyby Tusk Rządził to by Wprowadził Te świadectwa i zakazał palenia węglem w piecach bo jest antyPolakiem
A nie czekaj…. PiSiorki się sprzedały za kasę z KPO i teraz macie co macie, Efekt tych wszystkich regulacji będzie prosty Wywinduje to ceny mieszkań i jak to mój przedmówca napisał chodzi o to by nie było was stać na nowy dom.
Chodzi tak naprawdę o to, żeby cię nie było stać na nowy dom.
Znowu nabijanie kasy na bez użyteczny papier