W związku z wykryciem kolejnych przypadków zarażenia koronawirusem zarówno w Europie, jak i w wielu krajach na całym świecie, do Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Oświęcimiu spływają zapytania od konsumentów, czy można zrezygnować z wycieczki wykupionej w biurze podróży lub zwrócić bilet lotniczy.
Wyjaśniamy, że powołując się na art. 47 ust. 4 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych imprezach turystycznych, podróżny może bezpłatnie odstąpić od umowy o udział w wycieczce lub wczasach w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego.
“Taką okolicznością mogą być potwierdzone przypadki zarażenia koronawirusem w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie. Rezygnując z wycieczki konsument może żądać wyłącznie zwrotu dokonanych już wpłat. W tym przypadku nie ma możliwości dochodzenia wypłaty dodatkowego zadośćuczynienia bądź odszkodowania. Odstępując od umowy warto powołać się na komunikaty na temat występowania koronawirusa w miejscu destynacji, podawane na stronach Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwa Spraw Zagranicznych czy Światowej Organizacji Zdrowia (WHO)” – wyjaśnia Anna Maj, p.o. Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Oświęcimiu.
W przypadku zakupu biletów lotniczych, co do zasady, do momentu wykonania usługi można, podróżny może dokonać zmiany terminu lotu lub zwrócić bilet lotniczy. Tej kwestii nie regulują jednak przepisy prawa lotniczego, dlatego przewoźnik może zastrzec w swoim regulaminie, że pasażer poniesie z tego tytułu pewne konsekwencje finansowe.
Polecamy zapoznanie się z komunikatem Urzędu Konkurencji i Konsumentów dostępnym pod tym linkiem, a w przypadku planów podróżniczych – śledzenie informacji podawanych na oficjalnych stronach internetowych instytucji i organizacji takich jak Główny Inspektor Sanitarny, Ministerstwo Spraw Zagranicznych czy Światowa Organizacja Zdrowia (WHO).
(Tekst: brzeszcze.pl)