Dwa lata trwały roboty nad północną obwodnicą Oświęcimia wraz z pierwszym mostem na Wiśle.. Nowa trasa liczy blisko 5 km, zaczyna się od ronda na skrzyżowaniu ul. Chemików i ul. Fabrycznej w Oświęcimiu i prowadzi do drogi wojewódzkiej nr 933 w Bobrku.
„Północna obwodnica Oświęcimia to kolejna z kluczowych tras, jaka powstała w Małopolsce w ciągu ostatnich kilku lat. Konsekwentnie realizujemy więc największy w historii naszego regionu plan budowy dróg. Tylko do końca 2023 roku uda się nam dokończyć 14 obejść małopolskich miast. Oprócz Oświęcimia, będą to m. in. obwodnice Wolbromia, Gdowa, Babic, Miechowa czy Zatora” – podkreśla marszałek Jacek Krupa.
„To historyczna i największa inwestycja drogowa w mieście, obejmująca również budowę mostu na Wiśle. Obwodnica ułatwi dojazd do strefy gospodarczej, co sprzyjać będzie rozwojowi naszego miasta. Jednak przede wszystkim droga będzie służyć mieszkańcom Oświęcimia i ziemi oświęcimskiej. Oświęcim staje się dzięki temu coraz ważniejszym ośrodkiem w Małopolsce” – dodaje Janusz Chwierut, prezydent Oświęcimia.
Budowa północnej obwodnicy kosztowała ponad 104 mln zł. 87 mln zł pochodziło z UE, resztę dołożyło Województwo Małopolskie i lokalne samorządy, w tym: miasto Oświęcim, gmina Chełmek i powiat oświęcimski.
Nowa droga ułatwi dojazd do firmy Synthos i strefy gospodarczej, która przez to stanie się atrakcyjniejsza. Ruch tranzytowy pojedzie przez obwodnicę, a kierowcom będzie łatwiej jeździć w Oświęcimiu. Skróci się też droga do Krakowa i na Śląsk. Droga połączyła też Oświęcim z Bobrkiem.