W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi zmian w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi, obowiązującym od 1 stycznia 2020 roku, zachęcamy do zapoznania się z zamieszczonymi poniżej odpowiedziami, które zamieszczono na stronie brzeszczańskiego Urzędu Gminy.

  1. Czy muszę kupić kubeł na BIO-odpady i gdzie mogę to zrobić?

Pojemnik powinien mieć zapewnioną odpowiednią wentylację (otwory wentylacyjne po bokach o średnicy nie mniejszej niż 4 mm i nie większej niż 6 mm, umieszczonych równomiernie na całej powierzchni z wyłączeniem misy odciekowej).

Pojemniki można kupić np. w sklepach i marketach z materiałami budowlanymi lub w Agencji Komunalnej sp. z o.o. w Brzeszczach ul Kościelna 7.

Informujemy, że obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemnik nie oznacza konieczności zakupu kosza. Agencja Komunalna sp. z o.o. oferuje możliwość wydzierżawienia pojemników na odpady zmieszane oraz na odpady BIO. Koszt dzierżawy 1 pojemnika to 35 złotych za rok.

  1. Czy muszę kupić pojemnik na BIO-odpady, jeżeli posiadam kompostownik lub zagospodarowuję je we własnym zakresie?
Obecnie wszyscy mieszkańcy w zabudowie jednorodzinnej, którzy deklarują selektywną zbiórkę odpadów, muszą wyposażyć się w brązowe pojemniki. Wyjątkiem, który zwalnia z obowiązku posiadania brązowego pojemnika, jest kompostowanie odpadów BIO na terenie swojej posesji lub zagospodarowywanie ich we własnym zakresie np. jako pokarm dla zwierząt. Odpady BIO nie mogą być wrzucane do pojemnika z odpadami zmieszanymi.
  1. Ile kubłów można mieć w domu jednorodzinnym?

Tyle, ile jest potrzebne.

Liczba i wielkość pojemników powinna być dostosowana do przewidywanej ilości odpadów z danej nieruchomości. Przypominamy, że opłata za odbiór odpadów jest ponoszona wg liczby mieszkańców nieruchomości, niezależnie od liczby kubłów na śmieci.

 

PRZYKŁAD:

3-osobowa rodzina Kowalskich ma 2 kubły na odpady zmieszane i 1 kubeł na odpady BIO. Natomiast mieszkająca po sąsiedzku 3-osobowa rodzina Nowaków ma tylko 1 kubeł na odpady zmieszane i 1 kubeł na odpady BIO.  Każda rodzina ponosi opłatę za wywóz odpadów w takiej samej wysokości, tj. 3 osoby x 15,90 zł = 47,70 zł miesięcznie.
Stawki opłat za świadczenie usług w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów określa Uchwała nr VII/73/2019 Rady Miejskiej w Brzeszczach z dnia 28 maja 2019 r., tj.:
  • miesięczna stawka opłaty od jednej osoby zamieszkującej daną nieruchomość w wysokości 15,90 zł, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny;
  • miesięczna stawka opłaty od jednej osoby zamieszkującej daną nieruchomość w wysokości 25,50 zł, jeżeli odpady komunalne nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.

  1. Jaka jest częstotliwość wywozu śmieci?
Informacje dotyczące terminów, rodzajów odpadów odbieranych i zasad ich segregacji zawarte są w harmonogramach dostarczonych do każdej zamieszkałej nieruchomości przez Agencję Komunalną sp. z o.o. Harmonogramy opracowano w podziale na poszczególne miejscowości, z podziałem na ulice.
Odpady odbierane co tydzień w systemie naprzemiennym, tj. w jednym tygodniu odpady zmieszane , a kolejnym tygodniu BIO-odpady (kubeł w kolorze brązowym).

Harmonogramy są dostępne na stronie internetowej: https://brzeszcze.pl/od-stycznia-2020-roku-obowiazuje-zmieniony-system-segregacji-odpadow,9676

  1. Komu zgłosić, że śmieci nie zostały odebrane w terminie podanym w harmonogramie?
Na podstawie umowy z dnia 29 maja 2019 roku Agencja Komunalna sp. z o. o. jest wykonawcą usługi odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych z nieruchomości mieszkalnych na terenie Gminy Brzeszcze. Wszelkie uwagi dotyczące jakości świadczonej usługi, w tym nieterminowego odbioru odpadów, należy zgłaszać do  Agencji Komunalnej sp. z o. o.

Dane kontaktowe:
Agencja Komunalna sp. z o.o.  ul. Kościelna 7, 32-620 Brzeszcze
telefon: 32/ 211 12 47, telefon/fax: 32/211 15 43
email: ak@ak.brzeszcze.pl
www.ak.brzeszcze.pl

20 KOMENTARZE

  1. Zamiast zapłacić 15,90 zł/mieszkańca/miesiąc to wygodniej jest zapłacić to wygodniej jest zapłacić 25.50 zł/mieszkańca/miesiąc.

    6
    3
  2. Ustawa o segregacji odpadów na 5 grup. I np: Z torebką po herbacie należy tak postępować: 1. Papierek z napisem – makulatura 2. zszywka metalowa – złom 3. sznureczek – “mieszane 4. zawartość torebki – “mieszane” 5. Torebkę wysuszyć i również – makulatura.

    10
    2
  3. Byłem na komisji w gminie w sprawie śmieci. Radni z założenia stwierdzili, że na wsiach nie będzie odpadów BIO bo wszyscy będą kompostowali te odpady. Od 1 stycznia rozdzielamy BIO od reszty i stwierdzam, że odpadów BIO jest bardzo dużo i nie jest to margines. Kompostowanie będzie polegało na wyrzucaniu odpadków do ogródka lub na pastwisko (jak w Wilczkowicach) a jak będą odpady mięsne to szczury i kuny będą mieli używanie. Nacisk jest na odbiór cotygodniowy śmieci zmieszanych – tylko co tam damy: paragony, rozbitą szklankę, mokre ręczniki papierowe. Oczywiście problem jest z popiołem, ale czyż nie idziemy w kierunku eliminacji węgla złej jakości? Proponuję stanąć za śmieciarką ładującą kubeł z popiołem – wtedy wszystkie programy ekologiczne można wyrzucić do kosza. To musi być jakoś inaczej zorganizowane zaczynamy się cofać. Zasadnym jest apel Związku Miast o współfinansowanie zbiórki odpadów plastikowych i szklanych przez producentów – bo oni wymyślają coraz to nowe opakowania a gmina i mieszkaniec musi ponosić koszty i niedogodności związane ze zbiórką.

    13
    13
  4. Segregacja sama w sobie jest bardzo dobrym pomysłem, jednak to wszystkk poszło znacznie za dlaeko zaczęło się zamieszczanie, niechęć, złość.
    Efekt niestety będzie odwrotny. A szkoda

    15
    2
  5. Może twórcy harmonogramu (rejon 2A) odpowiedzą, gdzie w Jawiszowicach jest ulica Jasminowa? . Bo ja znam tylko jedną Jasminową, ale w Brzeszczach!

  6. Ponownie pytam na tym forum, być może doczekam się odpowiedzi z Agencji Komunalnej Cyt. ”Każdy właściciel nieruchomości zamieszkałej na terenie Gminy otrzyma z Agencji Komunalnej sp. z o.o. harmonogram, w którym zawarte będą szczegółowe informacje w zakresie terminów, rodzajów odpadów odbieranych i zasad ich segregacji”. Jestem ciekawa jak wygląda segregacja na terenie osiedli czy ich mieszkańców również obowiązuje segregacja czy owe zasady przeznaczone są tylko dla posesji prywatnych.

    18
    1
    • To ja, osoba cywilna, odpowiem. Tak, segregacja odpadów dotyczy wszystkich, także mieszkańców bloków. U nas problemem jest odpowiedzialność zbiorowa. Ja segreguję, sąsiad nie, a karę w postaci podwojenia opłat za wywóz zapłacimy wszyscy.

      3
      1
  7. Dla mnie to jest chore i troszkę nie logiczne. W tamtym roku częstotliwość odbierania odpadów była 1/tydzień w tym roku odbierane są co dwa tygodnie czyli jesli wczesniej odbierano np 4 razy w miesiącu teraz odbierane są 2 razy w miesiącu a koszty wywozu się nie zimniejszyly o połowe – a niby dlaczego skoro nie biora co tydzien a co dwa tygodnie? Do tego kosze na odpady Bio – ok w niektórych domach się przydadza a co z rodzinami ktore resztki np z obiadow daja na gospodarstwo dla zwierzat a resztę na kompostownik ? Płace za coś czego nie uzywam. Kolejna sprawa walka ze smogiem skoro częstotliwosc wywozu smieci zostala zmniejszona to sami na wlasne życzenie pogarszacie jakość powietrza bo nie wierzę ze w niektorych gospodarstwach nie będą spalac tego co się da bo jednak śmieci wynosi się codziennie. Osobiscie mam dwa kontenery na śmieci i w tamtym roku przy czestotliwosci 1/ tydzien oba byly pelne to co mam teraz zakupic kolejne dwa czy moze taki duzy metalowy jak mają przy blokach ?

    31
    4

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Proszę podać swoje imię tutaj