Ponad 200 kilometrów wynosi długość tras kolei podziemnej w trzech zakładach TAURON Wydobycie. Obszar ten jest w Spółce sukcesywnie optymalizowany.
W Zakładzie Górniczym Brzeszcze zakończono istotny etap modernizacji maszyn, urządzeń i kompleksowych rozwiązań transportowych, co ma przynieść kolejne oszczędności.

Transport podziemny odgrywa bardzo istotną rolę w przedsiębiorstwach górniczych. W podziemiach zakładów górniczych zabudowane są dziesiątki kilometrów sieci kolejek spągowych i podwieszanych.

– Nowoczesny, sprawny transport ma duży wpływ na wynik ekonomiczny zakładu górniczego, dlatego TAURON Wydobycie stawia na optymalizację i unowocześnianie tego obszaru.
To ważna część infrastruktury naszych zakładów górniczych, gdyż całkowita długość wszystkich zabudowanych tras kolei w kopalniach Spółki wynosi ponad 200 kilometrów
– mówi Tomasz Cudny, prezes zarządu TAURON Wydobycie.

Podziemna sieć stanowi podstawę transportu i jest stale rozbudowywana wraz z udostępnianiem nowych rejonów wydobywczych. To dzięki rozbudowanej infrastrukturze kolei podziemnej na dole rozprowadza się codziennie tony materiałów, sprzętów i urządzeń.

ZG Brzeszcze posiada łącznie prawie 80 kilometrów dróg przewozowych. Użytkowane jest 51 kilometrów tras kolei podwieszanej, w tym ponad 5 km tras przeznaczonych do transportu załogi pociągami osobowymi. W rejonach przyszybowych oraz w przekopach głównych utrzymywane jest około 28 kilometrów torów spągowej kolei podziemnej.

Najefektywniejszym środkiem transportu załogi i materiałów jest kolej podwieszana. ZG Brzeszcze wykorzystuje 14 ciągników podwieszanych, a transport załogi realizowany jest przy użyciu 11 kabin kolejki podwieszanej. Jazda ludzi prowadzona jest dla oddziałów ścianowych i przodkowych w celu skrócenia czasu dojścia załogi do miejsca pracy, dzięki czemu zwiększa się efektywność wydobycia oraz prac przygotowawczych.

W ramach programu modernizacyjnego prowadzonego w ZG Brzeszcze od 2016 roku zakupiono między innymi ciągniki podwieszane, ciągniki manewrowe podwieszane oraz lokomotywę torową, wymieniono także częściowo standardowe szyny kolejki podwieszanej na nowoczesne szyny o wysokowytrzymałym profilu, dzięki czemu zwiększono ciężar zestawu transportowego umożliwiając transport sekcji obudowy zmechanizowanej w całości, bez konieczności ich demontażu.

Zastosowanie wysokoobciążalnych elementów o wysokiej niezawodności pozwoliło na uniknięcie konieczności remontowania szyn i rozjazdów w trakcie trwania długotrwałych procesów transportowych, a także zapewniło wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności systemu transportowego.

Łączna wartość zrealizowanego programu inwestycyjnego związanego z transportem dołowym wyniosła niespełna 11 mln złotych.

Kopalnie jak przedsiębiorstwa transportowe

Chociaż ZG Brzeszcze, ZG Janina i ZG Sobieski różnią się między sobą warunkami górniczo – geologicznymi i zagrożeniami, to organizacja transportu ludzi, maszyn i urobku odbywa się w sposób podobny.

Transport materiałów urządzeniami szybowymi do poziomów eksploatacyjnych realizowany jest przez pracowników oddziału szybowego przy współudziale pracowników oddziału transportu dołowego.

W podziemnej części materiały przewożone są za pomocą kolejki podziemnej z użyciem jednostek transportowych z podszybia poszczególnych poziomów do stacji materiałowych, a następnie do ścian wydobywczych i wyrobisk udostępniających.

72 KOMENTARZE

  1. doszły mnie słuchy że na szybowy oddział przyszły cztery panie ze sugu po znajomości namaszczone przez nszz solidarność a za niedługo będą pod tauronem da się.

  2. Szyna o “wysokowytrzymałym profilu” to zasługa inż Tomczyka który to wprowadził dzieki temu znacznie przyspiesza to transport urządzeń do przezbrajania ścian

  3. O jakim transporcie dołowym tu mowa. Transport kołowy leży i kwiczy. Ktoś nie zna reali Brzeszcz chyba ze wliczył w to dogi transportowe pod szyb AIX gdzie wszystko zalane i obudów nie istnieje. Transport kolejkami spalinowymi to wielka pomyłka wszedzie brak przejazdu i skrajni maszyny zdewastowane bo nie ma przejazdu wszedzie jedzie się na siłę. Jazda ludzi to tylko teoria. Maszyny wycofuje się przed każdym przyjadem OUG. Taka jest prawda a te artykuły to propaganda>

  4. Ziom to lokalny inteligent. Droga s1 projektowana była za komuny. Kopalnia Brzeszcze, Czetot oraz komuniści wytyczali drogę. S1 która powstaje częściowo pokrywa się z tymi ustaleniami. Broszka i związki zawodowe nie miały wpływu na wybór wariantu, najtańsze rozwiązanie drogi wygrało. Opóźnienie nie wynika z faktu kopalni tylko z braku finansowania. Górnicy muszą się pogodzić z falą hejtu oglądaczy WSI24. Tylko zazdrość i płacz bo on nie ma ich przywilejów. Na siłę znalazł sobie wrogów wśród ryli. Europa Zachodnia nie ma złóż węgla kamiennego, ale ta niewiedza jest spowodowana spaniem na lekcji geografi. Ciekawe czy wiesz jaki wegiel palą Niemcy za Zgorzelecem? Ziom jedź do Arabii i protesuj że ropę mają i piasek.

    6
    6
    • Witam. Proszę ŁOSIA aby wszedł do internety i wygooglował drogę S1. To ZZ kopalni w marcu 2011 weszli “z buciorami” do dyrekcji autostrad w Katowicach żądając zablokowania budowy S1 przez Brzeszcze. Kto zbierał podpisy przeciwko S1 na kopalni, Związkowcy pokazywali do kamery i chwalili się że zebrali ok 4000 podpisów i że te osoby mieszkają 62 gminach (wtedy przyjeżdżali do pracy w kopalni). Gdy Beata weszła do polityki zmieniła zdanie co do wariantu i zaczęła trzymać ze ZZ kopalni.Obecny wariant będzie miał najdłuższy przebieg przez NATURĘ 2000. HELLO coś tu jest nie tak.Będzie robota dla ABW i CBA

      6
      7
      • Łoś idź do lasu, bo piszesz bzdury, które nijak mają sie do rzeczywistości. Poczytaj sobie ” Program Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020″ . To w tym programie przewidziane były środki UE między innymi na budowe dróg. Skorzystały z tego inne miasta i regiony. “Dzięki” takim jak ty myśmy sami z tych źrodeł finansowania i budowy S-1 zrezygnowali.

        5
        2
  5. Ale tu niektórzy maja z czopą. Cale szczescie przyszłość kopalni nie zależy juz do Was. Dzięki Wam dzisiaj gornictwo jest w takim stanie jakim jest. Kopalnie musza sie w 3 lata zrestrukturyzować, Niemcy mieli na to 30 lat i przez 30 lat dopłacali do górnictwa.

    • Kopalnia się sama wykończy, 510 to jest tykająca bomba która w końcu wybuchnie a już tylko ten pokład został, fedrowanie na siłę doprowadzi do katastrofy, tylko kto za to poniesie odpowiedzialność?

      8
      2
          • I co z tego wynika? Różnice były, są i będą. Gigawaty na papierze, ale jak potrzeba sztromu to trzeba pogonić węglem. Z fotowoltaiką będzie jak z wiatrakami. Jak się panele wyeksploatują i spadnie ich wydajność to kupi się naganiaczy, którzy upchną to w Polsce. Geszeft prima sort.

            5
            3
          • Sprawnosc paneli fotowoltaicznych spada o 20% po 20 latach .Elektrownia ktora jest czysta i paliwo ma za darmo wygra ekonomicznie z tradycyjna na wegiel czy gaz. Era wegla sie konczy czy nam sie to podoba czy nie.Teraz nastanie era wodoru i to nie szarego

            1
            5
          • Ładne okrągłe liczby – 20% po 20 latach. Szkoda, że tylko na papierze. Era węgla i paliw kopalnych potrwa jeszcze jakiś czas, ale my na pewno nie doczekamy jej końca. Baśnie o czystej elektrowni, darmowym paliwie, wodorze i ogniwach paliwowych słyszałem już ćwierć wieku temu. Miały się ziścić lada chwila, ale jakoś nie ma do teraz. Żeby była jasność, mówię o zastosowaniu w skali przemysłowej a nie zasilaniu gospodarstwa domowego.
            Wyjaśnij co to znaczy “paliwo za darmo”. Ekonomia to nie wszystko, liczy się też elastyczność w dostępie do energii, nikt nie będzie czekał kiedy wstanie słoneczko albo kiedy wietrzyk zawieje.

            4
            3
      • To jest na tyle skomplikowana materia ,ze nie da sie jej objasnic w kilku zdaniach.Zainteresowanym polecam strone Wysokie napiecie o energetyce bez oporow. Milej lektury.Pozdrawiam.

        3
        1
        • Poczytam. Dodam jeszcze jedno na zakończenie. Nie po to kacap z niemrą nordstream położyli, żebyśmy sobie wykwintne technologie stosowali. Mamy palić ruskim gazem, który na całą europę sprzedawać będą niemiaszkowie. I o to tak naprawdę cały hałas.

          3
          3
          • Zerknąłem na tym portalu w zakładkę O nas, kto tam pisze i kto współpracuje. Takieś jakieś dziwne przeczucie mam, że treści w tym portalu jakoś specjalnie nie będą dla mnie niespodzianką. Ale liczę wciąż, że dowiem się co to “paliwo za darmo”.

            1
            2
          • No i się nie pomyliłem. @a Z tą erą wodoru to poleciałeś. Ostatnie zdanie artykułu: “Jak “realistycznie” ocenia firma, minie kolejna dekada, zanim wodór zacznie w znaczący sposób przyczyniać się do dekarbonizacji.” Szkoda czasu.

            3
            1
        • Oczywiście, że tak. W tym polecanym przez @a portalu jest artykuł o szalonej popularności samochodów elektrycznych w Norwegii. Ale trzeba zdać sobie sprawę, że Norwegia finansuje to z eksportu gazu i ropy naftowej. Ekologia po zbóju.
          Inna sprawa. Przykładowo, według dostępnych danych taki samochód tesla posiada najsłabszy silnik 225kW. Czy przebywanie w polu elektrycznym generowanym przez taki silnik jest obojętne dla zdrowia kierowcy i pasażera? Mam wątpliwości. Może jakiś maszynista elektrowozu wypowiedziałby się, jak to z tym polem elektromagnetycznym jest.
          O utylizacji akumulatorów nie wspominam.

  6. Dobrze powiedziane. Górnicy to ino umia lawentowac jak baby ze im źle praca ciężka itd. A nie dość ze maja tyle przywilejów a 90procent spol musi zapieeęerdalac w robocie na nich aby było z czego płacić państwu. Pozamykac te nierentowne wylengarnie nie róbstwa i złodziejstwa

    10
    8
  7. Zamknąć. Kopalnie to tylko straty dla społeczeństwa, które opłaca przywileje jednej grupy zawodowej.
    https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/ukryty-rachunek-za-wegiel-czyli-pan-placi-i,178,0,2423218.html
    Ten artykuł to i tak jedno z łagodniej traktujących prac na ten temat. Nie spotkałem się jeszcze aby ktoś przedstawił polskie górnictwo w sposób korzystny używając racjonalnych argumentów, a nie w stylu “zjedź se huju na dół to zoboczysz…”.

    10
    5
      • VBN proszę wskaż jakiekolwiek opracowanie wskazujące, że Polacy nie dopłacają do górnictwa i może się ono utrzymać całkowicie samodzielnie. Może być nawet wykonane przez media prawicowe, ważne żeby było oparte o dane gospodarcze czyli oficjalne informacje z ministerstwa i ZUS.

        • Wybaczcie, że się tak nieładnie wetnę w konwersację. Ja to widzę tak. Państwo dopłaca do górnictwa, które jest częścią sektora bezpieczeństwa energetycznego kraju. Dopłaca również do oświaty, która ma wykształcić obywatela i w efekcie zabezpieczyć rozwój kraju. Dopłaca także do służby zdrowia, która ma zabezpieczyć egzystencję obywatela w podbramkowych sytuacjach. Przypadki te mają wspólny mianownik – działają one tak jakby nie działały. Niemniej jednak, wznoszenie haseł typu: “zamknąć kopalnie’, “zamknąć szkoły”, “zamknąć szpitale” jest po prostu infantylne. Bo co to zmieni? I tak te pieniądze będziesz musiał wydać na zakup energii, czy fachowców w dwóch pozostałych przypadkach. Rozwiązanie to zmiana udziału paliw dla sektora energetycznego, np. podstawa to atom, później węgiel, energia spadku wód (jako źródła szczytowe) na końcu nowinki ekologiczne i tym podobne osobliwości. Nie ma opcji całkowitego wyeliminowania węgla. Nie łudźcie się!
          Druga sprawa to bezkrytyczna wiara, w różnego rodzaju wyliczenia. Często pan dziennikarz do takiego “opracowania” podchodzi z już gotową tezą.

  8. Witam. Chcę odpowiedzieć Qwerty na jego zarzuty. Nawet ufoludki na księżycu wiedzą że kopalnia jest nierentowna, przynosi straty. Na jej działalność płacimy co miesiąc rachunki za prąd.Wielu mieszkańców nie dopuszcza myśli o zamknięciu kopalni,nawet gdy im domy pękają lub leci żyrandol po silnym wstrząsie na głowę.Rząd wprowadza program “100 obwodnic”, a w Brzeszczach lekką ręką rezygnuje się z dwu pasmowej obwodnicy miasta którą tworzyłby wariant drogi S1 zablokowany przez “nieomylnych” związkowców i polityków.ZIOM Z BRZESZCZ-A

    9
    8
      • Witam.Kilka lat temu było hasło “nie zamykajcie kopalni, bo będzie jak na Woli”. Już teraz Gmina Miedźna śmieje się z nas, że “oddaliśmy” im dwa węzły drogi S1. To mieszkańcy Woli będą budować pomniki Beaty, że “pomogła” im zbudować “złotą” Wolę.Szkody górnicze były od początku działalności kopalni.Widać że temat drogi S1 jest dla wielu drażliwy.ZIOM Z BRZESZCZ-U

        7
        5
        • No i co ta droga ci da?jedno i to samo z tą drogą, myślisz że ktoś będzie do Brzeszcze przyjeżdżał?zbudują coś? Nie rozszmieszaj mnie

          6
          7
          • Praca będzie przy tych węzłach. Borówki będzie można sprzedać, grzyby i w ogóle będzie pikantnie. Ziom, zafiksowałeś się na temacie S1, otrzeźwiej!

            8
            6
          • Witam. Droga S1 to taki “Powiew Cywilizacji, a tak dalej żyjemy w tych Brzeszczach jak Ciemnogrodzie.Jak zamkną kopalnię to okaże się że “król jest nagi”

            6
            4
        • Jestem mieszkancem Gminy Miedzna i jakos sie nie smieje z tego ze zamkneli kopalnie na Woli ktora byla NAJNOWOCZESNIEJSZA KOPALNIA i byla Rentowna tylko pan chu… Buzek podpisal papierek i zamknal cos co bylo oplacalne 🙂

          7
          2
  9. do mieszkaniec Zasola. Ciekawe czy tak samo podchodzisz do zlikwidowanej szkoly na Zasalu jak do górnictwa. Jezeli pracowales 26 lat to o 1 za duzo. Jezeli twierdzisz ze na kopalni jest tak zle to znaczy zebza Twoich czasow bylo jeszcze wiecej nieróbstwa. Dzisiaj jestes na emeryturce wiec jakie masz pojecie o tym co sie dzieje na kopalni!? Zadne. Tak jak 99% tu piszacych niepracujacych na kopalni. Teraz możecie jechać z gownem😉

    9
    6
  10. Witam. Co tydzień silny wstrząs,a TAURON Wydobycie pieprzy o transporcie dołowym. A Mieszkańcom Brzeszcz brak drogi ekspresowej S1 bo Beata z ZZ kopalni ją zablokowali. To przez nich Budowa S1 jest opóźniona o kilka lat. Ziom z Brzeszcz.

    10
    14
  11. Trza dać podwyżki gurnikom ,dobrze ciężko pracują myślę że spokojnie 5 tys na rękę powinni zarabiać lekkusko pozdrawiam

    9
    11
  12. Kto ma sie nabrac na ta prymitywna propagande? Ponad 4600 gornikow ma koronowirusa. Gdzie zapowiadany przez rzecznika TW wymazobus,to jest skrajna nieodpowiedzialnosc.

    9
    7
  13. Takie pierdoły to sobie możecie pisać!! Jeszcze żeby to jeździło, a nie ze co chwilę coś zjeb****. Pozdrowienia dla lebrów z przewozu, spijcie dalej!! Niech przodki i ściany z buta idą!!!!!! Nie dość ze gówno robią to jeszcze może nobla dostaną za to ze transport nowoczesny… Gdzie jest w ogóle bhp? Wszystko pozalewane ze ludzie muszą po rurach chodzić!!!!! Ale najważniejsze że ludzie pomyślą… Ale górnicy mają dobrze, nowoczesny transport itp itd!!! Gówno prawda.

    21
    2
    • Co ma przewóz do stanu technicznego maszyn? Prędzej podziękujcie władzy. Maszyny na remont silnika czekały ponad pół roku(albo i więcej). Ledwie to wszystko jeździ, chodniki główne pozalewane, niezła propaganda.

    • Ciekawe pewnie wypowiada się wielki ścianowiec i mówi o lebrach z przewozu. Ale jak coś się dopierdoli z kolejką to już nie ma takich uśmieszków:)

      4
      1
  14. Masz racje. Napewno się oblowili ci u góry w tauron.kopalnie to przeżytek ino złodziejstwo i machlojki. Kiedy w końcu zaczną zamykać te wylegarnie nierobów i pasożytów co ino by chcieli nic nie robić a zarobić

    13
    14
    • Zapraszamy na dół! I nie pierdol takich rzeczy, i jeszcze kurwa że “mieszkaniec Zasola” , jak taki mądry jesteś to sie podpisz normalnie. Też jestem mieszkańcem Zasola i chetnie bym sie dowiedział który chuj z naszej wsi gada takie głupoty!! Idź watę cukrową kręcić! A nie przypierdalaj sie do kopalni!!!

      14
      6
      • A żebyś ryl wiedział ze pracowałem na kopalni 26 lat i wiem ze większość sciemnia i ty napewno tez. Tylko ludziom acie jaka praca niebezpieczna itd. Ludzie się już na te bajki po malu nie nabierają i w końcu zaczną rządy likwidować te wylegarnie długów i nierobstwa.

        7
        7
        • Nie rozumiem skąd ta nienawiść do zawodu, który sam wykonywałeś? 26 lat górnictwa to sporo. Ale takie czasy jak kiedyś były już nie wrócą:) Wypraszam sobie, ja szanuje każdą pracę wykonywaną przez człowieka i tego samego oczekuje od ludzi a tym bardziej ludzi, którzy byli związani z górnictwem:)

          7
          2
      • Dobrze mówi polski węgiel to do domowego pieca nowszej generacji się nie nadaje..tyle jest wart. 😏😏Polski węgiel to do kafloka jedynie, to i to prymitywne, a Huty i ciepłownie wolą z zagranicy… Mniejsze koszty niema co się dziwić 😉

        5
        5
  15. A kto robi na dole ten widzi jak to wygląda o ile park maszynowy spoko nie licząc osobowego scharfa na 900 to odwodnienie chodników katastrofa wody 1.20 i po ociosach jak koczkodan na 940 skaczesz
    Propoganda propagandą a życie swoje .

    26
    2

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Please enter your name here

!

Publikując komentarz, czytelnik oświadcza, że zapoznał się z regulaminem serwisu dostępnym w zakładce Polityka Prywatności. Publikując wpis, akceptujesz zapisy regulaminu.