Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na budowę drogi ekspresowej S1 o długości około 15 km pomiędzy węzłem Oświęcim a Dankowicami. Decyzja opatrzona rygorem natychmiastowej wykonalności umożliwia w najbliższym czasie przekazanie terenu budowy wykonawcy i rozpoczęcie robót budowlanych na pierwszym z czterech odcinków S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą.

Procedowanie decyzji ZRID

Wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka S1 Oświęcim – Dankowice został złożony w marcu 2021 r., a dla odcinka Dankowice – Bielsko-Biała w czerwcu 2021 r. W czasie procedury wydawania decyzji ZRID doszło do uchylenia przez Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ) o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Decyzja NSA nie zablokowała realizacji inwestycji, ale miała wpływ na termin uzyskania decyzji ZRID.

Kluczową kwestią poruszaną w odwołaniu był zarzut poprowadzenia inwestycji przez strefę ochrony ujęcia wody pitnej Zasole, która została wyznaczona rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Krakowie już po wydaniu DŚU przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Katowicach. Potwierdzeniem prawidłowości działań GDDKiA w kwestii procedowania decyzji środowiskowej jest uzyskanie ZRID.

Aktualnie trwa procedowanie decyzji ZRID dla odcinka Dankowice – Bielsko-Biała. Przewidujemy, że jej wydanie może nastąpić na przełomie września i października br. Również w październiku br. wykonawca odcinka Bieruń – Oświęcim planuje złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Natomiast dla odcinka Mysłowice – Bieruń planowany termin złożenia wniosku o wydanie ZRID to II kwartał 2023 r.

40 km S1 Mysłowice – Bielsko-Biała

4 lipca 2022 r. została podpisana ostatnia umowa na realizację S1. 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bieruń zrealizuje firma Budimex. Kierowcy pojadą nim w IV kwartale 2025 r. Obecnie wszystkie odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, o długości ponad 40 km, są już na etapie realizacji, a wartość umowy dla czterech odcinków to niespełna 2,3 mld zł.  Umowny termin zakończenia budowy S1 węzeł Bieruń – węzeł Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia przypada w grudniu 2024 r. Z kolei odcinek węzeł Oświęcim – Dankowice w sierpniu 2023 r., a odcinek Dankowice – węzeł Suchy Potok w listopadzie 2023 r.

Z uwagi na przedłużające się procedowanie uzyskania decyzji ZRID dla dwóch odcinków S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej, wykonawcy złożyli roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po uzyskaniu decyzji ZRID i rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców.

S1 Mysłowice – Bieruń

Inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej wraz z dwoma węzłami drogowymi: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód oraz Lędziny Zachód, 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. Trwa projektowanie inwestycji. Wartość umowy to 489,2 mln zł.

S1 Bieruń – Oświęcim

30 listopada 2021 r. podpisaliśmy umowę na realizację S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Umowa dotyczy budowy fragmentu S1 o długości ok. 2,9 km oraz odcinka drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km. Trwa projektowanie inwestycji. W jej ramach powstanie też droga klasy Z (zbiorcza) – pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły) o długości ok. 2 km. Zadanie obejmuje także budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44. Wartość umowy to ponad 212 mln zł.

S1 Oświęcim – Dankowice

Umowę z wykonawcą na projekt i budowę odcinka o długości około 15,2 km podpisaliśmy 14 maja 2020 r. Wartość kontraktu to 989,7 mln zł. Zakończył się już etap projektowania. W ramach zadania wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. Zakończenie robót wynikające z umowy przypada na III kwartał 2023 r.

S1 Dankowice – Bielsko-Biała

Umowę z wykonawcą na projekt i budowę podpisaliśmy 3 sierpnia 2020 r. Wartość kontraktu to 586,7 mln zł. Kończymy etap projektowania odcinka pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok, o długości prawie 12 km. Trwa procedowanie decyzji ZRID. Po jej uzyskaniu wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwa węzły drogowe (Stara Wieś i Suchy Potok), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. Zakończenie robót wynikające z umowy przypada na IV kwartał 2023 r.

Kalendarium

Droga ekspresowa S1 węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła)

Tryb zamówienia: przetarg nieograniczony

10 października 2019 r. – wszczęcie postępowania

14 lutego 2020 r. – termin skłania ofert

20 marca 2020 r. – sporządzenie rankingu ofert

21 sierpnia 2020 r. – wykluczenie i odrzucenie ofert firm CSCEC, Mirbud, Strabag, Mostostal, Intercor

31 sierpnia 2020 r. – odwołanie CSCEC do KIO

29 września 2020 r. – wyrok KIO

9 października 2020 r. – w związku z wyrokiem KIO:

unieważnienie czynności wykluczenia CSCEC z postępowania

unieważnienie czynności odrzucenia oferty złożonej przez CSCEC

powtórzenie czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty CSCEC

14 października 2020 r. – otrzymanie wyroku KIO wraz z uzasadnieniem

21 października 2020 r. – złożenie przez GDDKiA skargi do Sądu Okręgowego w Katowicach na wyrok KIO

12 stycznia 2021 r. – postanowienie Sądu Okręgowego w Katowicach w przedmiocie skargi na wyrok KIO

22 lutego 2021 r. unieważnienie postępowania przez GDDKiA

Droga ekspresowa S1 węzeł „Kosztowy II” (z węzłem) – węzeł „Bieruń” (bez węzła)

Tryb zamówienia: przetarg nieograniczony

11 czerwca 2021 r. – wysłanie ogłoszenia o przetargu do Dz. Urz. UE.

16 czerwca 2021 r. – zamieszczenie postępowania przetargowego na platformie zakupowej

20 sierpnia 2021 r. – otwarcie ofert

11 maja 2022 r. – wybór oferty

4 lipca 2022 r. – podpisanie umowy

4 października 2025 r. – umowny termin zakończenia

Droga ekspresowa S1 węzeł Bieruń (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia

Tryb zamówienia: przetarg nieograniczony

1 czerwca 2021 r. – wysłanie ogłoszenia o przetargu do Dz. Urz. UE.

4 czerwca 2021 r. – zamieszczenie postępowania przetargowego na platformie zakupowej

12 sierpnia 2021 r. – otwarcie ofert

4 października 2021 r. – wybór oferty

30 listopada 2021 r. – podpisanie umowy

15 grudnia 2024 r. – umowny termin zakończenia

Droga ekspresowa S1 węzeł Oświęcim – Dankowice  

10 października 2019 r. – zamieszczenie postępowania przetargowego na tablicy ogłoszeń

11 października 2019 r. – wysłanie ogłoszenia o przetargu do Dz. Urz. UE.

21 lutego 2020 r. – otwarcie ofert

27 marca 2020 r. – informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej

14 maja 2020 r. – podpisanie umowy

12 marca 2021 r. – złożenie do Wojewody Śląskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID

28 kwietnia 2021 r. – przekazanie przez UW dokumentacji do RDOŚ

12 października 2021 r. – wydanie przez RDOŚ decyzji środowiskowej dla wyjść poza pierwotną decyzję środowiskową

4 kwietnia 2022 r. – wystąpienie przez RDOŚ Katowice do Wojewody Śląskiego o przeprowadzenie udziału społeczeństwa w ramach ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz o opinię Wód Polskich, Inspekcji Sanitarnej oraz RDOŚ Kraków

7 czerwca 2022 r. – wydanie Postanowienie przez RDOŚ Katowice uzgadniającego warunki realizacji przedsięwzięcia.

14 czerwca 2022 r. – wyrok NSA uchylający Decyzję GDOŚ z 10.04.2020 r.

22 lipca 2022 r. – doprowadzenie projektu budowlanego do zgodności z postanowieniem RDOŚ z dnia 07.06.2022 r.

6 września 2022 r. – zaświadczenie RDOŚ Katowice o niewniesieniu zażalenia na postanowienie o nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności dla decyzji środowiskowej z 2016 r.

12 września 2022 r. – wydanie decyzji ZRID przez Wojewodę Śląskiego

14 sierpnia 2023 r. – umowny termin zakończenia

Droga ekspresowa S1 Dankowice – węzeł Suchy Potok

16 października 2019 r. – wysłanie ogłoszenia o przetargu do Dz. Urz. UE.

19 czerwca 2020 r. – wybór oferty

3 sierpnia 2020 r. – podpisanie umowy

3 listopada 2023 r. – umowny termin zakończenia

15 KOMENTARZE

  1. Termin III kwartał 2023 dla odcinka Oświecim – Dankowice jest nierealny i każdy rozsądny to widzi. Który to już raz łudzi sie nas krótkim terminem zakończenia budowy interesujacego nas odcinka ? Nie wierzę w te obietnice. Jeśli będzie to III kwartał 2025 to i tak bedzie dobrze.

    7
    4
    • Kierownik budowy ze strony Wykonawcy odcinka w Jawiszowicach powiedział mi, że skończą tak za około 2 lata. Teren jest bardzo trudny: Wisła, stawy, tereny zalewowe, linia kolejowa, masa przebudów dróg lokalnych i infrastruktury. Trzeba się liczyć z wyłączeniami mediów z powodu przebudów linii przesyłowych, a ruch ciężarówek i ciężkiego sprzętu jaki jest, każdy widzi… zwłaszcza ci, którzy mieszkają w okolicy.
      Natomiast przejęcia działek, nie mówiąc o domach do wyburzenia przeprowadzane są w “nieelegancki” sposób. Rzeczoznawca ma robić wycenę u mnie (kawałek przejmowanego ogródka za domem) za kilka miesięcy. Wtedy już nie będzie śladu po ogrodzie, na razie wykonawca przeprowadza “opisy stanu nieruchomości” zza płotu !!!
      Sąsiedzi, którzy maja domy do wyburzenia, nawet nie wiedzą, jakie odszkodowania dostaną, a powinni się już wyprowadzać.

  2. Połowę działki tzn ok 10 ar (na szczęście nasz dom zostawiają ) zabierają nam pod tą drogę. I tak: 12 września mamy decyzję ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności. Czy ktoś wie jak to teraz się potoczy? Kiedy np przyjdzie geodeta i wytyczy nowe granice działki, żebyśmy mogli się jakoś odgrodzić od tej budowy? Do tej pory nie mamy żadnych szczegółowych informacji ze strony GDDiK lub Wojewody, poza tym, że działka koliduje z drogą. Z góry dziękuję za rzeczowe informacje.

    21
    1
    • Podział działki fizycznie dokona się dopiero z dniem ostateczności decyzji ZRID. Jak od każdej decyzji, również i od tej, strony postępowania mogą złożyć odwołanie, które jednak z uwagi na rygor natychmiastowej wykonalności nie wstrzymuje prac budowlanych. Zgodnie zaś z Prawem geodezyjnym i kartograficznym, starosta dokonuje zmian w ewidencji gruntów i budynków wyłącznie na podstawie ostatecznej decyzji, czyli takiej, od której z uwagi na upływ terminu nie można się już odwołać, bądź też utrzymanie jej w mocy przez organ odwoławczy. Proszę również pamiętać, że wartość należnego odszkodowania za część działki, przejętej z mocy prawa pod drogę publiczną może Pan powiększyć o 5% kwoty, która zostanie ustalona na mocy decyzji Wojewody Śląskiego o ustaleniu odszkodowania. By otrzymać dodatkowy “bonus”, w ciągu 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o wydaniu decyzji ZRID (to powinien Pan otrzymać “na dniach”), należy złożyć do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oświadczenie o dobrowolnym wydaniu nieruchomości pod inwestycję. Brak złożenia takiego oświadczenia i tak nie powstrzyma inwestora przed realizacją inwestycji, bo korzystając z rygoru natychmiastowej wykonalności sam zajmie nieruchomość, natomiast wówczas nieodwracalnie straci Pan prawo do tych dodatkowych 5%. Proszę rozważyć, czy nie jest to korzystne rozwiązanie, o którym wiedzą tylko nieliczni. Oczywiście, jak to zwykle bywa, lepiej by mieszkańcy nie wiedzieli – Skarb Państwa zaoszczędzi wtedy sporo pieniędzy… Pozdrawiam serdecznie!

    • Jakbym dalej mieszkał w stanie Jawiszowice to bym się modlił, żeby droga S1 przechodziła przez mój dom. Przynajmniej byłby powód żeby stamtąd spier****ć.

      11
      3
      • Widząc problemy i stres ludzi, którym mają domy wyburzyć myślę, że nikt by nie chciał tego dla siebie. Dzisiaj się wyprowadź gdzieś, a jakieś pieniądze dostaniesz kiedyś tam… Tyle ci ludzie wiedzą na chwilę obecną. Za odszkodowanie kupisz co najwyżej coś podobnego do tego , co masz obecnie. Mi zabierają “tylko” połowę działki, drogę będę miał pod nosem. Niektórym mieszkańcom Jawiszowic droga przebiega pod samym domem – sama radość. Rzeczoznawcy będą robić wyceny za kilka miesięcy, jak ogródki będą zniszczone przez budowę drogi. W tej chwili są robione pospiesznie operaty przez wykonawcę. Wypłaty odszkodowań do 18 miesięcy od ostateczności ZRIDu. Ciężarówki przed naszymi domami co minutę. Błoto, pył, hałas. Komunikacja z nami i podejście GDDKiA, Wykonawcy są iście partyzanckie. Zainteresowanie problemami mieszkańców przez Gminę Brzeszcze – zerowe. Pozdrawiam wszystkich, którzy na tą drogę patrzą z perspektywy piątego piętra w bloku, 2 km od budowy…

        14
        1
  3. Dziś będą strzelać korki od szampana u naszych lokalnych polityków i związkowców z kopalni. Jak za kilka lat zamkną kopalnię to okaże się że “Król jest nagi” i ktoś powie”lepszy był wariant S1 wzdłuż torów niż wpychanie w środek “starych” Brzeszcz tej pseudoobwodnicy. Uważam ze nam mieszkańcom “starych” Brzeszcz wcale komfort życia nie polepszy,będzie hałas i spaliny. Teraz na papierze to fajnie wygląda. Szerokiej drogi.

    11
    9

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Proszę podać swoje imię tutaj