17 kwietnia na stronie Urzędu Gminy Brzeszcze, pojawił się projekt uchwały, która docelowo ma zmienić stawki opłat za gospodarowanie odpadami na terenie Gminy Brzeszcze.

Burmistrz Brzeszcz zaproponował, aby mieszkańcy Gminy za odpady segregowane płacili 15,90 zł/ brutto za osobę, natomiast śmieci niesegregowane będą kosztowały 25,50 zł brutto za osobę- to oczywiście opłaty miesięczne.

Łatwo policzyć, że czteroosobowa rodzina mieszkająca w blokach, gdzie nie ma segregacji śmieci będzie musiała zapłacić 102zł brutto miesięcznie za wywóz odpadów.  Żadna z Gmin na terenie powiatu oświęcimskiego, nie ma tak wysokich cen śmieci.

Obecne stawki za wywóz odpadów to 9,50zł za odpady segregowane i 16,00zł za odpady niesegregowane. Dlaczego Burmistrz chce zmienić obowiązujące stawki? Jak uzasadnia swój projekt uchwały?

W uzasadnieniu do projektu uchwały zmieniającej ceny odbioru śmieci czytamy:

„Podwyżka opłat za odbiór i zagospodarowanie odpadów związana jest z przetargiem pn. “Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz odpadów dostarczanych przez mieszkańców do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, zorganizowanie, utrzymanie i obsługa Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych na terenie Gminy Brzeszcze w okresie 30 miesięcy”.

W wyniku przeprowadzonego przetargu najkorzystniejszą ofertę przedłożyła Agencja Komunalna Sp. z o.o. ul. Kościelna 7, 32-620 Brzeszcze w stosunku do wymagań określonych w opisie przedmiotu zamówienia, w którym najważniejszym wskaźnikiem wyboru wykonawcy była cena. Agencja Komunalna Sp. z o.o. przedstawiła następujący koszt za odbiór i zagospodarowanie odpadów od jednego mieszkańca:

– odpady zebrane selektywnie w wysokości – 15,90 zł brutto/osobę,

– odpady zebrane nieselektywnie w wysokości – 25,50 zł brutto/osobę

Na koszty odbioru i zagospodarowania odpadów w dużym stopniu mają uwarunkowania zewnętrzne nie zależne od gminy. W styczniu 2018 r. weszła w życie zmiana legislacyjna wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 marca 2017 r., która podnosi opłatę za składowanie odpadów niemal sześciokrotnie z 24,15 zł/tonę do 140,00 zł/tonę w chwili obecnej i 270,00 zł/tonę w roku 2020. Opłatę tą do Urzędu Marszałkowskiego wnosi firma, która zagospodarowuje odebrane od mieszkańców odpady. Również zmiana legislacyjna wprowadzona Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów, w którym zostały określone szczegółowe zasady segregacji odpadów wprowadza dodatkowe wymagania, które w sposób bezpośredni wpływają na cenę.

Wzrost cen obejmuje nie tylko zagospodarowanie odpadów niesegregowanych czy odpadów zielonych, ale również surowcowych i gabarytów, nadpodaż odpadów surowcowych i ograniczony popyt na tworzywa sztuczne. W województwie małopolskim brakuje także infrastruktury do recyklingu odpadów. Wprowadzono nowe obowiązki dla zarządzających instalacjami takie jak monitoring, czy drogie zabezpieczenia na wypadek szkody w środowisku. Kolejna przyczyna to wzrost kosztów firm, związany ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia, wzrostem cen paliw oraz prądu. Wszystkie wyżej wymienione przyczyny składają się na wzrost cen za odbiór   i zagospodarowanie odpadów.

Gmina, chcąc prawidłowo wykonywać zadania wynikające z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w zakresie gospodarowania odpadami, powinna zabezpieczyć w swoim budżecie środki finansowe w wysokości umożliwiającej samofinansowanie się całego systemu. Stawki opłat powinny pokryć koszty odbioru, transportu, odzysku i unieszkodliwienia odpadów komunalnych, utrzymania punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK) oraz obsługę administracyjną systemu, który średnio kształtuję się w wysokości 61 groszy na osobę miesięcznie.

Obecne stawki opłat ponoszone przez mieszkańców w wysokości 9,50 zł na osobę dla odpadów selektywnie zebranych i 16,00 zł na osobę dla odpadów nieselektywnie zebranych nie pokrywają kosztów gospodarowania odpadami w Gminie Brzeszcze i kosztów administracyjnych systemu. Należy wspomnieć, że od grudnia 2018 roku do czasu wyłonienia nowego wykonawcy w drodze przetargu nieograniczonego w umowach wykonawczych z Agencją Komunalną Sp. z oo., gmina ponosi koszty za odbiór i zagospodarowanie odpadów zebranych selektywnie w przeliczeniu na jednego mieszkańca w wysokości: 11,39 zł brutto na osobę, a dla odpadów zebranych nieselektywnie w wysokości: 19,39 zł brutto/ osobę. W związku z tym gmina ponosi straty w wysokości 45-50 tyś złotych miesięcznie w zależności od ilości osób zdeklarowanych w systemie odpady komunalne.

Wobec powyższego Burmistrz Brzeszcz proponuje uchwalenie następujących stawek dla mieszkańców, które zapewnią finansowanie systemu odbioru i zagospodarowania odpadów w Gminie Brzeszcze w wysokości:

– odpady zebrane selektywnie w wysokości – 16,50 zł brutto/osobę,

– odpady zebrane nieselektywnie w wysokości – 26,10 zł brutto/osobę”.

Radni decyzję w sprawie podwyżki opłat za wywóz odpadów, podejmą na Sesji Rady Gminy w dniu 30 kwietnia 2019r.- czy przychylą się do propozycji Burmistrza Brzeszcz?

21 KOMENTARZE

  1. Proponuję władzom gminy wprowadzić trójpak- najdroższa woda, śmieci i proponuje jeszcze przywalić podatek od nieruchomości

    1
    2
  2. Jak się okazuje śmieciowe podwyżki dotyczą nie tylko Ostrowa, ale właściwie całego kraju. Są oczywiście na różnym poziomie. Problem idzie z samej „góry”. Wzrasta cena utylizacji tony odpadów, która jest uzależniona głównie od tak zwanej opłaty marszałkowskiej. To opłata środowiskowa nakładana na regionalne zakłady gospodarki odpadami za składowanie odpadów. Samorządowcy wskazują, że podwyżkę powodują też rosnące ceny za energię i transport.
    Podwyżkę opłat wymusza strona wydatkowa systemu, a więc odbieranie i transport odpadów oraz ich zagospodarowanie. (…) Przyczyny znacznych podwyżek w Polsce są m.in. prawie sześciokrotny wzrost cen transportu, energii i tzw. opłaty marszałkowskiej, opłaty ponoszonej z tytułu składowania odpadów. Ta ostatnia będzie zresztą wzrastać także w przyszłych latach – wyjaśnił Witold Wołczyk, rzecznik Przemyśla.
    to tylko dwie wklejki z artykułów na temat cen śmieci.

    7
    2
      • A czy jest coś co wymusza podwyżkę wynagrodzenia? Wszystkie podwyżki opłat. A czy wynagrodzenia dźwiga sie wraz ze wzrostem opłat? Nie. Dlatego zwykłego mieszkańca wali dlaczego cena wzrasta. Jego intersuje dlaczego ma płacić wiecej przy odbieraniu śmieci 2 razy w miesiącu.

        10
        4
  3. brakuje juz miejsca na wysypisku temu podnosza niech dalej przyjmuja z innych gmin firma k…x to jest chyba widoczna wszedzie jak zabraknie miejsca u nas to dopiero sie dowiemy ile kosztuje wywuz smieci

    12
    3
  4. Opłaty za śmieci wzrastają odgórnie decyzją pisowskiego rządu i według ustawy system ma się sam finansować. Urząd na tym nie zarabia. Podziękujcie pisowi i szydłowej za takie opłaty.

    12
    9
    • Miszczu, mnie podwyżki też wkór.. ale to pokłosie ustaleń Bruxeli tak samo jak podwyżki cen energii. Proszę o listy do Judaszów z PO którzy tam notorycznie głosuja przeciwko Polakom.

      5
      14
  5. Aby było ciekawiej, odbiór z posesji jednorodzinnych będzie odbywał sie co 2 tygodnie, a z blokowisk wtedy gdy zapełni sie kontener. Czyli wieś musi kupić dodatkowy kosz a wspólnoty nie muszą się martwic bo nie mają miejsca na drugi kontener. Ciekawie będzie w zimie, jak niektórzy pełen kosz mieli 3 dni po opróżnieniu – teraz popiół z pieców będzie użyźniał lasy i łąki.
    Co 2 tygodnie Agencja będzie odbierać od mieszkańców resztki z obiadów i lodówek bo to są odpady biodegradowalne. Trawa i liście to według nich nie są biodegradowalne. Może jakiś biolog się wypowie bo czegoś nie rozumiem. W wyniku wspaniałych reform oświatowych coś się zmieniło. Dotychczas obwiniano UE o dziwnych rozporządzeniach (np. marchew jako owoc) ale widzę, że udziela się to naszym decydentom.

    14
    • Nie mogę uwierzyć, że odbiór odpadów będzie co 2 tygodnie, jeżeli tak, to smród wokół kubłów będzie okropny, szczególnie latem na osiedlach domków jednorodzinnych. Co na to sanepid ?

      8
      1
  6. “odpady zebrane nieselektywnie w wysokości – 26,10 zł brutto/osobę”.
    A dlaczego nie 40zl na osobe. Niech placa za wygodnictwo.

    7
    7
  7. A co zrobi nasz rada w tym temacie ? Przeciez w styczniu zeszlego roku smieci mialy podniesc sie do 12zl i wspólnota samorządowa tego nie poparla. Teraz poprze……….?

    9
    1
  8. I macie te parki place boiska. Taki ci on kochany, wspaniały bo tyle robi! A tu zonk. Właściciel podmiotu, który wygrał przetarg, każe nam płacić za śmieci 16,50!!!! Czy to mi się sni?!

    10
    6
    • Oczywiście właściciel podmiotu, który wygrał przetarg wywoziłby za dwadzieścia groszy gdyby nie te parki, place i boiska. I wywożenie śmieci w godzinach 19-20 a nie w czasie normalnego ruchu drogowego gdzie za śmieciarką stoi kilometrowy korek.

      3
      4
      • Piszac o parkach placach boiskach mialem cos innego na mysli, niz to o czym Ty piszesz. Ale ciesze sie, że w ogole bierzesz udzial w dyskusji. Tak trzymac!

        3
        1
  9. Szczerze nie ma co się dziwić. Niestety lepszą zmiana i pakiety socjalne muszą kosztować. Ceny na stacjach paliw oraz w sklepach rosną a i ludzie chcą więcej zarabiać. To proste ….I nie ma co się dziwić.

    11
    5
  10. A więc jest efekt myślenia poprzednich włodarzy.. Budując wysypisko mówiono że to dla naszej gminy a jak postawiono zaczęto przyjmować śmieci od innych gminy. I po kolei każdy kto był u władzy nie pomyślał że przyjdzie czas kiedy zabraknie miejsca i wtedy zostaniemy z ręka w nocniku. Jadąc koło wysypiska widać że za wiele miejsca tam już nie zostało. I teraz będzie coraz drożej A w końcu będziemy musieli komuś innemu zlecić odbiór odpadów i pewno jeszcze więcej będziemy musieli płacić.

    25
    3

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Please enter your name here

!

Publikując komentarz, czytelnik oświadcza, że zapoznał się z regulaminem serwisu dostępnym w zakładce Polityka Prywatności. Publikując wpis, akceptujesz zapisy regulaminu.